Lina vann 15 000 kronor på sin idé ”Sköndag”

Lyssna på Kvarteret Igors nya radiospot som är sprungen ur Linas idé "Sköndag"

Träffa Lina - lycklig vinnare på briefen för Kvarteret Igor, och nu 15 000 kronor rikare. Hon ligger bakom idén till Kvarteret Igors nya radiospot ”Sköndag”, som du kan lyssna på här.
Efter två år på en reklambyrå i Dubai vill Lina marknadsföra Sverige internationellt.
– Drömkunden är Visit Sweden, säger Lina.


Idén som Lina skickade in

Hur ser din bakgrund ut inom reklam och marknadsföring?
– Jag har en examen i digital media från Hyper Island. Efter examen jobbade jag i två år på reklambyrån OGILVY i Dubai. Numera frilansar jag som copywriter och kreatör.

Vad brinner du för yrkesmässigt och på fritiden?
– Jag drivs av idéskapandet och gillar nytänkandet inom den digitala världen och tycker att det är en spännande tid med alla start-ups i Stockholm just nu. Och det här att göra en app, att skapa ett meningsfullt användarvärde, är något som verkligen intresserar mig. Så det är just den här kicken att komma på idéer. Jag har dessutom alltid tyckt om att skriva och just nu hjälper jag företag med deras marknadsföring genom att sätta ord på deras verksamhet.

Vilka fördelar ser du med Idea Nation?
– Jag tycker det är väldigt enkelt. Vet inte själv vad jag hade gjort om jag hade lite idéer ”out of the blue”. Men med er är allt redan ordnat. Jag behöver inte ta kontakt med företaget i fråga och slipper sköta den administrativa biten. Jag gillar också att jobba med problemlösning på en tydlig frågeställning. Sen tycker jag att det är ett väldigt roligt och kravlöst sätt att arbeta på. Det är ingen som förväntar sig något. Man kan gå loss och ta mer risker. Idag säger ju alla att man ska våga göra misstag för att utvecklas och det ges liksom lite mer utrymme till det inom det här konceptet.

Vad tyckte du om briefen till Kvarteret Igor?
– Jag tyckte det var kul att det var en ganska bred brief. Det kändes som att de var öppna för olika idéer. Gillar också barometern i briefen där man kan se vad uppdragsgivaren är ute efter för typ av idéer. Den hjälper en mycket i idéandet.

Hur mycket tid la du på idén?
– Jag har min egna lilla process - att gå ifrån och sen in i det igen. Men det tog ungefär två dagar. Först kom idén som fick ligga och marinera till dagen därpå, och sen gjorde jag min moodboard. Så jag la en dag på själva på produkten.

Var befann du dig/gjorde du när idén uppkom?
– Det var kring jul, jag var lite uttråkad eftersom allting var stängt. Det var kallt ute, släkten var över och jag kände att jag behövde få vara ifred, så jag hade ett litet utrymme där för att vara kreativ. Inspirationen fann jag från min tid i Dubai men också USA, där brunch är jättestort. Lördagen är den dag man ska hinna med massor av ärenden men också att vara social, gå på middagar och festa. Jag ville lyfta fram fördelen med att det är lugnare i köpkvarteret en söndag – en sköndag med tid för en härlig brunch och lugn shopping.

Vad inspirerar dig?
– Jag försöker resa mycket. Just nu är jag baserad i Norrköping men jag har precis varit i Stockholm och fått lite nya intryck - knallat runt på stan, gått i butiker och sett lite trender. Jag hämtar också in mycket inspiration från internet, och genom att prata med andra människor. En stor inspirationskälla kan också vara att lyssna till en konversation på bussen och på så sätt få ny och fräsch input. Tror överhuvudtaget att det är bra att tänka på att vara open-minded.

Har du någon drömkund?
– Renée Voltaire, det ekologiska varumärket. Eller någon annan good-cause verksamhet. Det vore också kul att göra något för den svenska turistindustrin. Jag skulle vilja marknadsföra Sverige internationellt för att det helt enkelt är ett jäkligt bra land. Kanske Visit Sweden.