“IDÉN OM DET ENSAMMA GENIET ÄR EN MYT”

Att kläcka en idé är en sak, men att utveckla den till något som går att genomföra är den egentliga bedriften. Det menar sociala entreprenörsduon Stefan Aaröe och Arvid Björkström bakom Idea Nation. Tillsammans med Openlab arbetar de med en digital plattform för idésamarbete kring stora samhällsutmaningar.

Med uppdrag för kunder som Stockholms stad, Ikea, schweiziska läkemedelsjätten Roche och Openlab har över 20 000 personer besökt deras plattform. Runt 700 idéer har genererats, och av dessa har närmare 100 prototyper byggts. Med sin plattform för idésamarbete engagerar företaget Idea Nation såväl medborgare som anställda och kunder i utvecklingsarbetet. Allt ifrån bromsmedicin för alzheimers till utformningen av en ny lekplats och stadens nya miljöprogram för nästa mandatperiod tagits fram genom plattformen.

Tricket är att hitta en utmaning som förenar, berättar Stefan Aaröe, som arbetat med plattformen sedan 2013.

– För att få människor att engagera tid och tankekraft måste det finnas en morot som till exempel att lösa ett gemensamt problem.


Läs hela artikeln på openlab.se